Ik zit al een tijdje te kijken naar een lamp voor mijn ligfiets, zodat ik 's avonds kan fietsen. Hij moet wel flink licht geven, want ik heb geen zin om mijn achterwiel krom te rijden in een gat. Kort gezegd heb je drie soorten lampen: halogeen, LED en HID, ook wel Xenon genoemd. De HID's zijn van oudsher het sterkst, maar worden inmiddels rap ingehaald door de LED's. Zo heeft de Lupine Betty inmiddels een opbrengst van maar liefst 1400 lumen. Uiteraard niet toegelaten voor de weg, want veel te veel licht. Daar komt het voordeel van de LED's naar voren: ze zijn dimbaar. De meeste Lupines zelfs traploos, als je wil. De HID's zijn niet dimbaar. Bovendien hebben ze een opwarmtijd, hoewel dat in de praktijk niet echt een probleem zal zijn. Uitschakelen en direct weer aanschakelen is bij een HID niet mogelijk; bij een LED is dat geen probleem. De sterke LED's zijn eigenlijk ontwikkeld voor nachtbiken. Dat zou ik dus ook kunnen overwegen! Lijkt me leuk, Schoorl eens in de tegengestelde richting te rijden. Ook wel eng, trouwens.
Dat er een behoorlijk verschil zit tussen de diverse lampen, moge blijken uit onderstaande plaatjes. Het eerste plaatje is de Lupine Wilma (800 lumen), het tweede plaatje de Exposure Enduro Maxx (720 lumen). Nu is de Wilma wel aanzienlijk duurder, €560. De Exposure kost ca €400. Klik op de plaatjes voor een vergroting:
Zie voor een zeer goede test van LED-lampen hier.
En voor een overzicht side-by-side: hier.
Ook wel een aardige test: hier.
Ook de Lupine-site geeft een heel mooie vergelijking van de diverse lampen: hier.
Tot slot twee testen: hier en hier.
De laatste twee testen zijn pdf-bestanden. Let op, eentje is 6 MB.
donderdag 21 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten