vrijdag 29 februari 2008

Binnenbanden -2. Test en rolweerstand

Kwam een hele interessante test tegen van binnenbanden: hier.

Helemaal onderaan staat een vergelijking van de diverse systemen: tubeless, binnenbanden of tubeless-kit (zoals Notubes en Stan's). Ik heb maar even een eigen printje gemaakt:

(nog invoegen)

Tubeless heeft duidelijk de laagste rolweerstand. Dat scheelt flink ten opzichte van een binnenband: 18,6 watt om 22,6 watt. De tubeless-kit zit er precies tussenin. Die heeft wel duidelijk de laagste "durchslag"-bestendigheid; tubeless verreweg het hoogste. Als ik het goed begrijp is dat de mate waarin de band bestand is tegen snakebites; oftewel zijdelingse vervorming van de band, waarbij de binnenband tussen de velgrand en de buitenband klem komt te zitten en daardoor lek raakt. Nu verbaast me dat niet. Ik had al eerder gehoord dat de Tubelesskit minder geschikt is voor zwaardere rijders. Door het gewicht kan de aansluiting van de buitenband en de velg gaan lekken. De test bevestigt dat. Ik weet niet of het ook een groot probleem is met harde(re) banden. Ik zou denken van niet, omdat de vervorming duidelijk minder is. Daar staat tegenover dat de test kennelijk met 2,5 en 3 bar is gedaan. 3 bar is hard, ik rij zelden met meer.

Het grote voordeel van de tubeless kit met dichtingsmiddel is natuurlijk de immuniteit voor doorns etc. Bij binnenbanden gegarandeerd lek en bovendien nogal een gedoe om ze uit je buitenband te krijgen. Van het voorjaar in Limburg had ik maar liefst 6 doorns in mijn voorband zitten. Het was de tijd waarin de hagen werden gesnoeid....

Opvallend is dat de Conti Supersonic een dezelfde doorslagbestendigheid heeft als bijv. de Schwalbe extra light, die toch ca 35 gram zwaarder is (en een enorme hoge rolweerstand heeft!). Ook ten opzichte van de andere lichtgewichten slaat hij een goed figuur.

Ook opvallend vind ik de zeer lage rolweerstand van de Michelin latex: 21,3 vs 22,3 watt voor de Supersonic.

Hét grote voordeel van een latex binnenband is zijn lekbestendigheid, lees ik altijd. Jammer genoeg komt dat aspect niet uit de test naar voren. Zou het dan een fabeltje zijn, die extra lekbestendigheid? Nee, dat kan ik toch haast niet geloven.

Het grote nadeel van een latex binnenband is de snelheid waarmee hij zijn druk verliest. Een halve bar per dag, zo niet meer, las ik ooit. En dat is dan als ie stilstaat. Dat maakt hem niet echt geschikt voor een lnge tocht. Op mijn ligfiets heb een tube met latex binnenbind (bij tubes één geheel, dus niet te plakken). Die loopt inderdaad als een gek leeg. Elke paar dagen pompen.

Geen opmerkingen: