Het viel me gisteravond op dat mijn voorwiel niet echt lekker vrijloopt. Eerst dacht ik dat het aan de FRM naven lag, maar dat bleek niet zo te zijn, na even het wiel eruit te hebben gehaald. De FRM's blijven maar draaien, ook al geef je het wiel nauwelijks een zetje. Darr kan het dus niet aan liggen.
Dan moet het dus toch aan de schijf liggen. Inderdaad lijkt hij fractioneel aan te lopen, je hoort tenminste heel licht ergens wrijving. Blokafstand dus losgedraaid (ja dat is handig bij die MPH dingen). Maar dat helpt niks>??. Ik sta verbaasd. Wat nu?
Ik overweeg overigens al een tijdje de aanschaf van andere schijven, nadat ik op de Stumpjumper heb gereden met zijn Avid Juicy remmen. Tjonge wat remmen die dingen. Je achterwiel in de lucht tillen is geen enkel probleem. Eigenlijk remmen ze te hard.
Ik lees over de Avid's schrikbarende verhalen. Alleen maar ellende. Maar niet doen dus. Wel jammer want ik vind de Seven's echt heel goed remmen. Overigens moet je voor een rode hendel (die op de SJ zat) flink in de buidel tasten. En de greep is een beetje aan de kleine kant.
Uiteindelijk uitgekomen op Formula Oro K18 remmen, 180 voor en 160 achter. Kosten: ca 200 euro. Lees er alleen maar goede verhalen over. Ben alleen bang dat ze te hard remmen op steile modderige afdalingen. Daar heeft de matige remkracht van de Giant MPH's toch zijn voordeel. Overigens bevallen de MPH's niet slecht. Fijne handgreep. Handig is ook dat de afstand tot de schijf bij te regelen is, aanlopen is dus makkelijk te voorkomen. Nadeel: ik vind een lange slag niet prettig, dus ver losdraaien is geen optie. Het zou trouwens ook wel handig kunnen zijn om te kijken hoever je blokken versleten zijn, al heb ik dat nog niet helemaal door. Groot voordeel van de Oro's: de blokken zijn eenvoudig te vervangen, zelfs met je wiel nog gemonteerd volgens de berichten (kan me niet voorstellen), maar in elk geval heel makkelijk dus. Dat is handig, want versleten blokken op een lange tocht is een crime. Je kunt dan je rem niet meer gebruiken, want ijzer op ijzer. En mijn ervaring is: het is in een keer afgelopen met de blokken, geen waarschuwende piepjes. Dat vind ik dus een heel groot pluspunt van de Oro's. Vervangende blokken in je tasje, als je twijfelt, en zonodig vervanging onderweg. Misschien toch maar aanschaffen.
Overigens zou het te-hard-remmen-probleem makkelijk te verhelpen zijn. Alleen de schijf vervangen door een kleiner exemplaar. De 180 versie postmount heeft een adapter voor de 180 schijf. Die heb je niet meer nodig voor de 160 schijf.
Klik voor de reviews van de Oro's hier.
Zie voor de problemen van de Avids: hier.
zaterdag 16 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten