dinsdag 26 februari 2008

Achterdemper - Remote lockout

Het NRS systeem staat als vrij stug bekend. Je wordt geacht de veer zo in te stellen dat hij geen "sag" heeft. Dat wil zeggen dat de demper niet uitveert als je in een gat rijdt; anders gezegd, hij moet eerst inveren om te kunnen uitveren. Dat maakt hem natuurlijk een stuk minder comfortabel. Je kunt dit voorkomen door de demper met minder druk te rijden. Dan heb je wel "sag" maar dat neemt meteen de platformwerking van het NRS systeem weg (een soort weerstand voordat de demper begint in te veren, trappen leidt dan niet tot inveren).

Ik zit daarom te kijken naar een alternatief. Lockout op de demper vind ik erg onhandig, dat moet je steeds kijken waar het hendeltje ook weer zit. In Schoorl heb je daar eenvoudigweg geen tijd voor. Het moet dus een veer zijn met lockoutbediening aan het stuur. Wat zijn de mogelijkheden?

- Scott gebruikt al enige tijd zo'n veer op de Genius modellen. Die hebben een veerweg van 125mm. Ook de Sparks hebben zo'n zelfde veer: de Nude TC demper. Drie standen: 110mm, 70mm of lockout, bediening op het stuur. Geen platformsysteem. Het is een gemodificeerde DT Swiss veer, las ik. Na enig zoeken vond ik dat de inbouwlengte van de Spark-demper 165mm zou zijn. Dat zou passen.

Overigens las ik een test waarin stond dat de fiets met de veer op de 70mm-stand omhoog zou komen. Daardoor zou de fiets ook beter klimmen in die stand. Dat kan toch haast niet? Dan zou de afstand tot de grond ook toenemen. Kun je opeens niet meer met je voeten bij de grond... En wat dan in de lockout stand?

De bedoelde test staat hier. Ik citeer: "A neat feature is that switching travel doesn't just give you stiffer suspension that bottoms out earlier. The bike actually sits higher at the back in the short-travel mode, further enhancing climbability. And flicking back to fully open causes the bike to settle ever-so-slightly on its haunches ready to attack the descents."

- DT Swiss biedt drie dempers, alledrie met de mogelijkheid van lockoutbediening op het stuur: de XR Carbon (146 gram), de XM 180 (181 gram) en de EX 200 (190 gram). Een voorloper, inmiddels uit produktie, is de SSD 190 L.

De XR en XM zijn zo te zien geen platformdempers, hebben alleen lockout. De EX 200 heeft geen lockout en is een pure platformdemper. De lockoutbediening van de EX lijkt echter de mogelijkheid te hebben de weerstand zo hoog te zetten dat feitelijk sprake is van een lockout. Zie onderstaand plaatje.


Dat ziet er wel handig uit. Je kunt dan tijdens het fietsen heel makkelijk de weerstand varieren. Vooral voor Schoorl lijkt dat handig, omdat daar de omstandigheden nogal wisselen op de diverse stukken.

Zie voor een handleiding van het remote systeem hier. Grappig is dat de link verwijst naar de remote lockout van de oude dempers. Bovenstaand plaatje is van de remote van de HVR 200, de voorganger van de EX.

Zoals alle DT Swiss onderdelen is de EX is echter flink prijzig. Reken op 479 euro. De remote lockout kost je nog eens 119 euro. Samen dus 600 euro. Toioink!

Ik vind het wel een hele aantrekkelijke combinatie. Alleen die prijs...

Helaas heb ik nog geen review van de EX 200 gevonden.

- Manitou heeft bij mijn weten geen remote lockout-dempers.

- Rockshox biedt op de Ario 2.R (235 gram) een remote lockout, bestaande uit hun welbekende PopLoc-hendel. Weinig details op de site, zo te zien geen platformdemper, alleen lockout. Niet echt duur, zo te zien ca 214 euro. Wel een héééle slechte review: hier.

- Ik heb een keer gereden met de Fox Float RP3. Die komt steeds als zeer goed uit de diverse testen naar voren. De RP3 heeft in beginsel drie standen (al is het 2008 model weer geavanceerder): lockout, propedal ("platformstand") en helemaal open. De lockout stand is heel makkelijk in te schakelen. Staat hij op een van de beide andere standen, geef je hem een zetje naar het midden en hij valt als ware tussen de twee standen in, in de lockout-stand. Je hoeft de lockout dus niet op een bepaalde "klik"stand te zetten. Dat is dus erg handig in te schakelen. Het terugzetten naar de andere standen (dat zijn wel "klik"standen) is ook niet erg lastig, al is het hendeltje erg klein. Je moet dan dus eigenlijk wel kijken, blindelings is lastig, denk ik. Het hendeltje heeft nagenoeg geen weerstand.

Ik heb een hellinkje gewoon 3 keer beklommen, steeds met een andere stand van de veer. Op de propedal-stand zag je de veer wel licht bewegen. Niet veel, maar toch. De lockoutstand klom in mijn beleving beter. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of de veer op de juiste spanning stond. Dat zou natuurlijk een heel stuk kunnen schelen. In elk geval vond ik de lockout stand wel handig, maar ongeschikt voor Schoorl.

Geen opmerkingen: