maandag 14 april 2008

Test Intense Spyder FRO en 5.5 FRO

Gisteren een Intense Spyder FRO en een 5.5 EVP getest, resp. een M en een L. Twee totale verschillende karakters. De Spyder FRO rijdt super lichtvoetig, echt een gooi-en-smijt-fiets. Stuurt zeer direct, zonder maar een spoor van zenuwachtigheid. De vering (Fox RP 23) doet eigenlijk ongemerkt zijn werkt en filtert het merendeel van de wortels en kuilen goed weg. De 5.5 voelde daarentegen op het eerste gezicht zwaar en een stuk trager aan. De vering is echter fe-no-me-naal, hij filtert echt alles weg. Wortels en kuilen? Nauwelijks nog merkbaar.

De bijzondere klimcapaciteiten van de Spyder vielen mij niet speciaal op, hij klom goed maar maar ik vond het niet opvallend. De klimcapaciteiten van de 5.5 kan ik niet goed beoordelen, daarvoor was ik te moe. Het was overigens de normale versie, niet de FRO, met een 140mm vork voor. Door de hogere bracket is de 5.5 wel hoger dan de Spyder, dus voetje aan de grond wordt lastig.

Bottom-line: op de Spyder had ik de grootste lol, de 5.5 is vooral super comfortabel maar saai(er).

Even wat maten voor mezelf:

Spyder FRO
TT: M 23.25" L 24,25". In mm: M 590,5 L 616 (Giant: 613)
HT: M 4,6" L 5,25". In cm: M 11,68 L 13,33 (Giant: 13,9)

Balhoofdhoek: 72° (XVP: 71°) (Giant: 71°)
Zitbuishoek: 74° (XVP: 73°) (Giant: 72°)
BB: 12,5"=31,75 cm

TT/HT Spyder XVP=idem 5.5

5.5 EVP/FRO
TT: M 23" L 24". In mm: M 584 L 609
HT: M 4,625" L 5,25". In cm: M 11,74 L 13,33

Balhoofdhoek: 70°
Zitbuishoek: 72°
BB: 13,25"=33,65 cm (+1,9cm t.o.v. Spyder)

Gewichten:
Spyder FRO 4,9 lbs, ca 2205 gram
Spyder XVP 5,6 lbs, ca 2520 gram
5.5. FRO 6 lbs, ca 2700 gram
5.5 EVP ca 2925 gram.

Het verschil in framegewicht tussen de beide testfietsen bedraagt dus ca 700 gram.

De FRO had 3cm spacers en een stuurpen van +10°, lengte 10cm. Zadel: Selle Flite, zadelpen Easton EC 70, setback 1cm, riserbar ca 2cm, breedte 670mm. Nobby Nic 2.25 voor, ? 2.0 achter. De M versie was een fractie te kort voor me. Afstand hart trappers-rail zadel: ca 89cm.

Geen opmerkingen: