woensdag 2 april 2008

Luchtweerstand - 4.

De kleine tekst luidt: "Starting with a Mavic Ksyrium as baseline and assuming an output of 300 watts. All numbers are calculated at a 10° relative wind angle at 30 mph with Fabian Cancellara on his Cervelo P3 pedaling at 300 watts. All test were conducted using Team CSC Vittoria tires (Zipp Tangente Tires can save an additional 3-9 seconds or 1-3 watts). Numbers are based on rider on bike data – not wheel only data.
Note: If you are going slower, the total savings are greater as you will be riding for a longer time."

Hm, windsnelheid staat er niet bij. Of zou de windsnelheid 30mph zijn? Dat is bijna windkracht 7. Dat zal toch niet?

Overigens is de Ksyrium, zoals eerder gemeld, het meest ONaerodynamische wiel. Ze weten wel het vergelijkingsmateriaal uit te kiezen...

Even een rekensom. Zeg dat je met de aerowielen 48km/u rijdt. Dan rijd je de 40km in 50 minuten. Zeg 90 seconden meer met de Ksyriums. Dan rijd je de 40km met de Ksyriums in 51,5 minuten. Dan daalt je gemiddelde snelheid naar 46,6. Dus 1,4 km/u meer.

Op de site van M5 staat een berekening van het snelheidsverschil van een staartpunt (tailfairing). Daar staat: "De Carbon Tail Fairing biedt een spectaculaire winst in vermogen van 30 procent! Je gaat dus 10% sneller met dezelfde moeite."

Vervolgens staat er bijgaand staatje. Even weer een rekensom: 30% van 250 watt is 75 watt, scheelt 4km/u.
Volgens het Zipp-staatje bedraagt de toename in watts bij de 90-seconden-combo 30 watt, bij een uitgangswattage van 300. Dat is dus 10%. Het snelheidsverschil zou, uitgaande van de M5 berekening, ca 1,3 km/u zijn. Dat klopt dus wel aardig, ik kwam net uit op 1,4.

Geen opmerkingen: